Hátfájdalom

Hátfájdalom - okok, tünetek, javaslatok

hatfajdalom.pngRugalmas, mégis stabil, sokoldalú és szilárd – a hátunk egy mesterien felépített és érzékeny szerkezet, mint egy kártyavár. A nyakunktól a fenékig terjed, és egész életünkben "hordoz" bennünket.

A hátunk gerincből és több mint 300 külső és belső hátizomból, valamint számos szalagból áll, amelyek rugalmasan tartják össze "hátrendszerünket". E rendszerben a gerinc az emberi test legstabilabb része, melynek feladata a törzs stabilizálása, az egyenes testtartás és egyben a lehető legnagyobb mobilitás biztosítása.

Hátproblémák

A mai világban egy átlagos ember hét évet tölt életéből üléssel, pl. egy irodai székben, és bár
a hátunk 30 kilométert is elbírna, a modern időkben már csak körülbelül öt kilométert gyalogolunk naponta. A testmozgás hiánya, a nem megfelelő terhelés (pl. egyoldalú), a túlzott igénybevétel vagy
a nem megfelelő lábbeli, például magassarkú cipő a kemény és lapos mindennapos járófelületeken, hát-, gerinc- vagy izomproblémákat okoz. Ennek oka, hogy a hátfájdalom az egyik leggyakoribb, legnagyobb számban előforduló betegség.

A leggyakoribb hátproblémák

  • Izom feszültség
  • Ülőidegzsába/Isiász
  • Csont- és ízületgyulladás
  • Csontritkulás
  • Lumbágó
  • Porckorongsérv

szivacs_hatfajdalom.pngJavaslatok a hátfájdalom megelőzésére

Felejtsd el a hátfájást, élj hátfájdalom nélkül! A hát tehermentesítését a rendszeres mozgás és a puha, rugalmas cipő nagy mértékben elősegíti. Ha hátfájdalmaid vannak, érdemes egy pillantást vetned a cipőszekrényedre. A magas sarkú, lapos vagy kemény cipő a mai kemény padlón vagy utcán minden lépéssel megterheli a gerinced és a mozgásszervi rendszert. Ezek a láőbbelik egyáltalán nem támogatják az aktív járást és állást, valamint a hát tehermentesítését, a hátizmok ellazulását és azok erősítését. A hátfájdalom elkerülése mindenekelőtt rendszeres testmozgást és sporttevékenységet igényel, mert a gondosan megerősített izomrendszer hosszú távon megtámasztja és tehermentesíti a hátat, annak összes csigolyájával, ízületeivel és izmaival együtt. Az izmok ezen aktivitásának elősegítése érdekében érdemes a Joya lábbeliket használni, amelyek egyedi, puha-elasztikus anyagú talppal rendelkeznek. A rugalmas talp járás közben jelentősen mértékben elnyeli a hátizületeket és a gerincet érő ütéseket. A mikro- és makromozgások segítségével pedig már állás közben is megnő az izmok aktivitása, ami megakadályozza a hátfájdalom létrejöttét. A Joya cipő használata során az izmok, inak és ízületek természetes úton vannak terhelve, ezáltal erősítve a viselője mozgásszervi rendszerét.

senso_hatfajdalom.pngJavaslatok  a hétköznapokra

  • Ügyelj hogy a testtartásod függőleges, a hátad egyenes legyen, ülve és állva egyaránt.
  • Amikor csak lehetséges, viselj puha, rugalmas cipőt, mint pl. a Joya.
  • Ülj a lehető legkevesebbet. Az álló pozícióval is rendelkező íróasztalok erősen ajánlottak,
    így az ülést és az állást váltogatni lehet, a gerinced megelégedettségére.
  • Kerüld a nehéz terhek mozgatását vagy a túl nehéz súlyok használatát edzés során.
  • Edzés előtt feltétlenül nyújts és melegíts be. Ne felejts el egészségesen élni, mozogni,
    követve a mottót – "Mi a jó neked -néha akár csak egy egyszerű séta is".
  • A stressz és a belső egyensúly hiánya is gyakran izomfeszüléshez vezet. A feszültség
    oldására használj relaxációs és nyújtási technikákat, például jógát vagy légzőgyakorlatokat.
  • Használj melegvizes palackokat vagy melegítőpárnákat, a hő elősegíti a keringést,
    csökkenti az izomfeszültséget és enyhíti a fájdalmat.

A Joya hatásai hátfájdalom esetén

lara_lps_hatfajdalom.png

Az egészséges lábbeli

Az ortopéd javaslat egy mindennapos cipőre:  "...legyen puha, rugalmas talpa és alacsony sarka,
mert a kemény vagy lapos talp és a magas sarok növeli a gerincre és az ízületekre nehezedő terhelést". A puha-elasztikus talp tompítja a járás közbeni ütődést, kíméli a csigolyaközi porckorongokat és az ízületeket, ugyanakkor a járás során megnövekedett kiegyensúlyozó hatás
miatt az egyensúlyért felelős izmok jobban terhelődnek, nagyobb aktivitás megy végbe és az egészséges izomfejlődés erősödik. A magas sarkú cipőknél a test súlypontja jelentősen előrébb
kerül, így a testnek kompenzálnia kell ezt a testtartást, ez azonban az izmok és ízületek helytelen használatához vezet. A magas sarkú lábbeli viselése során a gerinc természetellenesen hajlott helyzetben van, ami hosszú távon üreges háthoz és hátfájdalom kialakulásához vezethet.

Tegyél egy lépést Te is a hátfájdalom ellen és válassz magadnak egy Joya-t!

Ni_modellek.png Frfi_modellek.png talpszerkezetek.png